tiistai 20. lokakuuta 2009

Olutta, olutta, olutta…

Lapin Kullan Tornion tehtaan lopettaminen ja tuotannon siirto Lahteen on kasvattanut aikeita vastustavan Facebook ryhmän jo lähes 14.000 henkeen. Netissä ja sosiaalisessa mediassa – So what! Pikkuisen kuohuu yli ja unohtuu! Palataan sitten päiväjärjestykseen, ei sille kuitenkaan voi mitään! Ryhmän perustaja on yksilönä nostettu sankarin ja esitaistelijan asemaan paikallisessa valtalehdessä (Lapin Kansa). Puolueista keskusta ja vasemmistoliitto ovat antaneet asiasta oman tuomitsevan perinteisen kannanottonsa.

Sosiaalisella medialla on merkityksensä, mutta ilman, että se on yhdistettynä reaalitodellisuudessa tapahtuviin toimiin, sillä ei ole todellista merkitystä. Kemijärven yöjunaliike ja massaliike panostivat ennen muuta käytännön toimintaan reaalimaailmassa. Siinä oli niiden voima. Johtaako sosiaalinen media ja nettiryhmät “mielihyvä- ja näennäisprotestointiin”? Helppo on olohuoneen nurkassa tietokonepöydän ääressä ilmaista oma yksilöllinen kantansa nettijoukossa! Siirtyminen räntäsateeseen nappaskengissä todelliseen kannanottoon – se onkin jo luonteeltaan täysin erilaista.

En väheksy verkottumisen ja sosiaalisen median merkitystä! Mutta olen täysin vakuuttunut siitä, ettei se yksin riitä! Tornion tehtaan lakkauttamisen vastustamisessa on luotava yhteys Newcastle Brown Ale- oluen tuotannon siirtoa vastustavaan liikkeeseen Britanniassa. Oluiden tuotannon siirrossa on samankaltaisia piirteitä, vaikka brittioluen tuotanto siirrettiin vain toiselle puolelle jokea. Mutta tämäkin muutto muutaman kilometrin päähän aiheutti jo sen, että Newcastle Brown Ale menetti EU:n suojellun alkuperästatuksen. Lapin Kullalla tuota alkuperästatusta ei ole. Molempien tuotemerkkien omistajana on samainen Heineken. Onko harhaanjohtavaa markkinointia käyttää Lapin Kullan osalta – tunturipurojen raikkautta? Ja Newcastle Brown Ale oluen etiketissä Tynejoen sillan kuvaa? Kusetetaanko oluen ystävää sata nolla?

Lähetä kommentti