keskiviikko 14. lokakuuta 2009

"KULUTTAJAT EIVÄT VÄLITÄ!" - yritysjohtaja pihalla

Lapin Kullan Tornion tehtaan lakkauttaminen on synnyttänyt nettiin sosiaalisia ryhmiä. Ne vastustavat tehtaan lakkauttamista , ja tuotannon siirtämistä Lahteen. Suurimpaan ryhmään "Jos Lapin Kulta lähtee Torniosta, en osta enää Lapparia" on liittynyt jo yli 10.000 jäsentä. Toiseen ryhmään "Hartwall boikottiin Lapin Kullan Tornion tehtaan sulkemisesta!" on liittynyt lähes 5000 ihmistä.

Sosiaalisen median voimasta kertoo se, että ensimmäinen ryhmä nettiin oli perustettu vain viisi minuuttia yritysjohdon sulkemisilmoituksen jälkeen. Perustaja lähetti heti kutsun 15 tutulleen - siitä lumipallo lähti kasvamaan. Reagointi kuluttajien piirissä oli välitöntä! Ehtikö yrityksen markkinointiosasto varautua ja reagoida samassa ajassa tapahtuneeseen? Oliko askelmerkit sulkemisilmoituksen jälkeen katsottu ennakkoon? Itse tätä epäilen!

Markkinointiosaston ahdinkoa syventää vielä Hartwallin toimitusjohtaja Jan-Kees Niemanin kuluttajia ärsyttävä ja väheksyvä lausunto, että "Kuluttajat eivät välitä, vaikka Lapin Kultaa ei olisikaan pantu Lapissa." Typerä lausunto! Mihin yrityksellä on unohtunut se perusasia, että tuotekehityksessä ja markkinoinnissa asiakaslähtöisyys on keskeistä? Kuluttajalla on nykyään keinoja reagoida välittömästi ja ennakkoon arvaamattomalla tavalla epäsuotuisaan kehitykseen.

Yritykset pyrkivät myös hyödyntämään sosiaalista mediaa mm. Twitteriä ja Facebookkia markkinoinnissaan. Tätä markkinointikeinoa Hartwallin kannattaisi nyt karttaa. Tulee lunta tupaan. Sitävastoin Olville se olisi oivallinen keino lisätä markkinaosuuttaan. Samalla OLVI- tuotemerkki saisi lokalisaatiosta lisäarvoa kuluttajien silmissä tässä globaalissa yritysmaailmassa. Tuskinpa kuluttajat ottavat kovinkaan kiinnostuneina ostamaan Kiinassa koottua Bemaria.

Netin sosiaalisen median voimaa hämärtää toisaalta se, että monesti vaikuttaminen jää "näennäisvaikuttamisen piiriin" - liitytään ryhmään, osallistutaan keskusteluihin ja peukku ylös/ tai peukku alas. Saman asian piiriin voidaan perustaa useampiakin ryhmiä (tässä kolme), jolloin koordinoitu toiminta kärsii. Se tuppaa suurelta osin jäämään mielipiteen ilmaisun asteelle.

Lapin kansanedustajienkin keskuudessa on erimielisyyttä tai kahdenlaista ilmaa siitä, miten tehtaan lakkautusasiaan tulisi reagoida. En liene kovin paljon väärässä, jos oletan, että kokoomuksen Ulla Karvo on hiukan eri linjoilla! Keskustan Lapin piiri on askelmerkkinsä luetellut ja vaatii "LAPIN KULTA" - tuotemerkin myyntiä toimijoille, jotka ovat valmiit jatkamaan tuotantoa Torniossa.

Lähetä kommentti