sunnuntai 2. toukokuuta 2010

KYYKYTTÄVÄ TRAMBOLIINI

Suomessa köyhyysrajan alapuolella elää 700.000 henkeä. Nykylaman seurauksena sen on arvioitu kasvavan yli 50.000 hengellä. Tuon köyhyysrajan tuntumassa – toistaiseksi vielä yläpuolella - elävienkin toimeentulovaikeudet kasvavat. Sen vaikutuksia ei kuitenkaan vielä nähdä. Laskun suuruus nähdään vasta viiveellä.

Rovaniemellä maksettiin toimeentulotukea viime vuonna 8,1 miljoonaa euroa 3700 taloudelle. Talouksien määrä kasvoi 150, ja toimeentulotukieurojen yli miljoonalla. Jokapäiväinen köyhyys, syrjäytyminen ja kahtiajako – ystäväni – ovat keskuudessamme todellisuutta. Se on arjessa monessa rovaniemeläisessä perheessä. Sen suhteen ei voi olla välinpitämätön.

Suomea pidetään hyvinvointivaltiona. Korostamme sitä, ja olemme siitä olleet jopa ylpeitä. Työväenliikkeen ja poliittisen vasemmiston kädenjälki sosiaaliturvamme rakentamisessa on vahva. Oma varhainen muistoni yhteiskunnan tarjoamasta sosiaaliturvasta olivat jokasyksyiset Inarissa jaetut ”kunnan monot” sekä lapsilisät. Sitten nousivat ensimmäiset kunnan vuokratalot. Mihin tuo työväenliikkeen ”suuri linja” on hävinnyt? Markkinat määräävät ja raha arvottaa - siinä mitataan miltei kaikkea inhimillisen elämän osa-alueita. Apuja tarvitseva asiakas tuo ajanvarauksen puitteissa asiansa paperiversion byrokratian kitaan jauhettavaksi. Onko hyvinvointimme turvaverkostosta rakennettu köyhiä kyykyttävä ja pompottava ”tramboliini”, johon joutunut ei pääse sieltä ulos.

****

Rovaniemellä kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen saatavuus oli pitkään yksi keskeisiä kunnallispoliittisia tavoitteita. Vuokralla asuminen on monelle tällä hetkellä ainoa mahdollisuus. Vuokrien kohtuuttomat korotukset ovat johtaneet siihen, että monelle rajat ovat tulleet vastaan. Kierre on mahdoton.

Nykyinen vuokralaki mahdollistaa, jopa edellyttää, että vuokralainen voi vaikuttaa asumiseensa samalla tavalla, kuin muissakin asumismuodoissa. Avaintekijä on asukasdemokratian lisääminen ja hyödyntäminen. Laki antaa jo nyt mahdollisuuden niin sanotun valvojajärjestelmän vahvistamiseen. Lain mukaan valvojalla on samanlaiset oikeudet ja velvollisuudet, kuin tilintarkastajalla yhtiössä. Valvojan tehtävänkuva on toisenlainen ja vuokralaiseen kytköksissä. Nykyään vuokrataloyhtiöissä valvojajärjestelmä on pelkkä muodollisuus, jonka olemassaoloa vuokralainen ei edes huomaa. Miksi siitä ollaan hiljaa?

*****

Nuorisotyöttömyys on pahasti tikittävä aikapommi. Kesän lähestyessä nuoret hakevat kesätyöpaikkaansa. Tänä vuonna Rovaniemellä nuorten kesätöihin on ollut 1100 hakijaa. Näistä noin 420 nuorta haki kesätyöseteliä arvoltaan 400 €. Kaupungin yksiköihin haki 680 nuorta, joista voitiin palkata vain 150 nuorta. Vasemmistoliiton aloitteesta näille ilman tukea ja kesätyöpaikkaa jääneelle 530 nuorelle tulee jo täksi kesäksi uusi mahdollisuus.

Rovaniemi jakaa nuorten kesätyöpaikat osittain sosiaalisin perustein. Kuitenkin se samaan aikaan ottaa nuoren vähäiset ansiot huomioon toimeentulotuessa. Esimerkiksi Kemi ei näin tee. Perusteluksi täällä on sanottu, että rajan vetäminen on hankalaa – mikä on vähäistä ja mikä ei? Miksi tämän rajan vetäminen olisi Rovaniemellä sen hankalampaa, kuin muuallakaan. Rovaniemen käytäntö eriarvoistaa nuoria sen mukaan, mikä on vanhempien taloudellinen asema. Mielestäni sen on kohtuutonta.

Rovaniemi nostaisi kerralla kuvaansa opiskelija ja nuorisoystävällisenä kaupunkina haastamalla muut samaa tulkintaa käyttävät kaupungit. Siinä Rovaniemi osana lamatalkoita muuttaa nykytulkintaansa. Lain soveltamisessa ryhdytään korostamaan nuorten oman elämäntilanteen edistämistä. Samalla se on hyvä väline köyhyyden periytymisen ehkäisemisessä ja syrjäytymisessä.

*****

Ovatko vanhuksemme ”tämän päivän huutolaisia”? Annetaan eniten tarjoavalle. Tai sille, joka vanhuksesta vähimmin kustannuksin huolehtisi. Rovaniemellä on tänä talvena tarkasteltu ensin Rautiosaaren ja sitten Kaartokadun kohtaloa. Useita vuosia jopa vuosikymmeniä vanhustyön käytössä olleet tilat ovatkin muuttuneet käyttöön sopimattomiksi. Ne eivät vastaisikaan nykyajan vaatimuksia. Väitetään, että huoneet ovat liian pieniä, epäkäytännöllisiä, liikaa käytäviä ja tyhjää tilaa kahdessa eri kerroksessa, sitovat liiaksi henkilökuntaa, ei ole WC tiloja jne. Suhtaudun näihin perusteluihin epäilevästi ja kriittisesti.

Suomessa ei ole kuntia velvoittavaa vanhuspalvelulakia. Eikö hallitus halua ja kykene saamaan sitä aikaiseksi? Vai eikö se yleisessä muistamattomuudessaan muista, että vanhusten määrä tulee tuntuvasti kasvamaan.

Olemme paheksuneet sitä, miten Suomi pähkäilee egyptiläisen ja venäläisen mummon tapauksessa. Kuitenkin samalla sijoitamme ikänsä yhdessä asuneita vanhuksiamme eri palvelukoteihin. Tai tuomitsemme vanhuksiamme ”maan sisäiseen” karkotukseen” – yksinäiseen vanhuuteen – erilleen jälkikasvustaan ja läheisistään.

Maahan tarvitaan pikaisesti vanhuspalvelulaki. Rovaniemelle tarvitaan kokonaisselvitys, kuinka tulemme tulevaisuudessa vanhuspalvelumme järjestämään.

TURVALLISTA JA RIEHAKASTA VAPPUA!

Vappupuhe Rovaniemellä



Lähetä kommentti