Tässä aloitteeni:
Eri väestöryhmien terveyserojen kaventamiseksi Rovaniemen kaupunki poistaa terveyskeskusmaksun ensi vuoden (2013) alusta lähtien.
Maksun poiston kuintataloudelliset vaikutukset selvitetään vuoden 2013 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelun yhteydessä.
Maksun poistamisesta päätetään talousarvion hyväksymisen yhteydessä.
Maksun poiston kuintataloudelliset vaikutukset selvitetään vuoden 2013 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelun yhteydessä.
Maksun poistamisesta päätetään talousarvion hyväksymisen yhteydessä.
Tässä perustelut:
Terveyserot ovat kasvaneet merkittävästi eri väestöryhmien kesken. Maksun poisto on tehokas keino vaikuttaa heikoimmassa asemassa olevien terveystilanteeseen.
Ihmisten sosiaalinen ja taloudellinen tausta (lompakon paksuus) määrittelee liiaksi ihmisten terveyttä, eikä se ole tervettä.
Terveyskeskusmaksulla on myös ihmisiä eriarvoistava vaikutus. Esim. työterveyshuollon käyttäjillä näitä maksuja ei ole.
Terveyskeskusmaksut menevät usein myös perintään, josta seuraa ainoastaan lisäkuluja ja taloudellisia vaikeuksia. Järkevää ei ole sekään, että terveyskeskusmaksujen maksamiseen joudutaan usein hakemaan toimeentulotukea tai kirkon diakonian tukea.
Terveyskeskusmaksuja on perusteltu tarpeella vähentää niin sanottuja turhia terveyskeskuskäyntejä. Tuo perustelu ei nykyvalossa ole ajankohtainen. Maksulla on päinvastainen – karkottava - vaikutus. Ovea ei avata, vaikka tarvetta olisi.
Ollaanko terveyspalvelujen osalta tulevaisuudessa ajautumassa tilanteeseen, jossa täytyisi kehitellä etsivää terveystyötä. Jotta löydettäisiin ne, joiden niitä palveluja tulisi todella käyttää. Jopa turhien käyntien uhallakin.
Perusturvalautakunta 28.8.2012
Ylilääkäri Markku Oinaala
Terveyskeskusmaksuja
kertyi vuonna 2011 yhteensä 588 548 €. Alla olevasta taulukosta näkyvät
useamman vuoden seurantatiedot ja lisäksi perinnässä olevat terveyskeskusmaksut.
Terveyskeskusmaksut
vuosilta 2008 – 2011 ja talousarvio 2012:
Terveyskeskusmaksut (3220):
2008Toteuma 442.235 €
2009 Toteuma 511.758 €
2010 Toteuma 569.929 €
2011 Toteuma 588.548 €
2012 Budjetti 841.000€
Perinnässä/avoimet
tk-maksut:
vuodelta
2010
15 910,12 € 2,8 % tk-maksuista
vuodelta 2010
vuodelta
2011
54 812,81 € 9,3 % tk-maksuista
vuodelta 2011
vuodelta 2012
9 529,73 €
On aivan tosi, että
työterveyshuollon kautta työelämässä mukana olevat ovat tietyllä tavalla
paremmassa asemassa kuin tavallisia terveyskeskuspalveluita käyttävät. Asiaa on
pohdittu palveluiden rahoitusta ja järjestämistä pohtivassa ministeriön työryhmässäkin.
Kuitenkaan tältä osin ei tulle rahoituksessa tapahtumaan muutoksia. On vaikea
sanoa, vaikuttaako terveyskeskusmaksu terveyseroihin. Varmasti suurempi vaikutus
on monilla muilla yhteiskunnallisilla päätöksillä.
Parhaillaan tutkitaan
myös terveyskioskivaihtoehtoa. kioski palvelisi matalan kynnyksen palvelupisteenä,
ilman maksua. Ko. kioskit sijoitetaan yleensä kauppakeskuksiin. Tällöin ne ovat
helposti asioivien tavoitettavissa. Toisaalta tarjottavat palvelut ovat rajoitetut.
Terveyskeskusmaksujen
vuosittainen kertymä on kuitenkin merkittävä kuntatalouden tilan huomioon
ottaen, josta syystä maksujen poistamista ei voi pitää perusteltuna.
Esitän, että perusturvalautakunta
ei poista terveyskeskusmaksua, vaan maksu kerätään aiemman periaatteen ja tason
mukaisena.
Esitys Sosiaali- ja
terveysjohtaja Markus Hemmilä:
Perusturvalautakunta hyväksyy valmistelijan selvityksen
valtuustoaloitteeseen terveyskeskusmaksun poistamisesta, ja antaa sen
vastauksenaan aloitteentekijälle.
Päätös Perusturvalautakunta
päätti siirtää asian käsittelyn seuraavaan kokoukseen.
--------------------
Perusturvalautakunta 25.9.2012:
Esitys Sosiaali- ja
terveysjohtaja Markus Hemmilä:
Perusturvalautakunta hyväksyy valmistelijan selvityksen
valtuustoaloitteeseen terveyskeskusmaksun poistamisesta, ja antaa sen
vastauksenaan aloitteentekijälle.
Kuinka moni lukijoista löysi vastauksesta aloitteen kuntataloudelliset vaikutukset osion? En minä ainakaan. Vuosittainen bruttokertymä, ja perintään menneet maksut, tuskin täyttävät kuntataloudellisten vaikutusten kriteerejä.
Missä ovat luvut nettotuotoista? Siis niistä numeroista, mitä viivan alle jää. Tulo menon kohdalle, ja päinvastoin, vasta antaa todellisen näytön toiminnan numerollisesta kannattavuudesta.
Kun nyt Rovaniemelläkin huudetaan oikealta laidalta välttämättömistä rakenteellisista uudistuksista niissä palveluissa. Minä täältä vasemmalta kyllä samalla peräänkuulutan rakenteellisia uudistuksia näihin kustannusten laskentatapaan, jotta "taskukohtaisista kustannuksista" edettäisiin "kokonaisvaltaiseen arviointiin".
Tässä entisen peruspalveluministerin puheenvuoro samaan asiaan.
Tässä Kuluttajaliiton Kuluttajaparlamentin kanta samaan asiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti