torstai 16. toukokuuta 2013

Rovaniemi avaa oven suurille toimijoille hoivamarkkinoilla


Kaupunki aikoo ulkoistaa Kairatiimin kotihoidon ja kotisairaanhoidon kokonaisuudessaan yhdelle toimijalle (LR 16.5–13).  Kaavailut herättävät useita kysymyksiä?

Miksi juuri nyt? Kaupungin hoivatyössä on viime syksynä aloitettu kehittämishanke, johon kaikki neljä tiimiä ovat osallistuneet. Siinä omaa työtä on tarkasteltu ja järjestelty työ- ja palvelulähtöisesti.  Tavoitteena on ollut tehostaa omaa toimintaa, ja vähentää ns. ”hukkatyötä” sekä kustannuksia. 

Miksi sen tuloksia ei malteta odottaa? Miten hanke jatkuu tästä eteenpäin, kun yksi tiimi sulautetaan muihin? Miten eri tiimien vakituisten sijaisten käy, kun kolmeen jäljelle jäävään tiimiin siirtyvät Kairatiimin 27 työntekijää?

Miten käy pienille paikallisille hoivayrittäjille? Niiden toimintamahdollisuudet todennäköisesti vähenevät kahta tietä. Pienen resurssit eivät riitä kilpailuun suurten toimijoiden kanssa. Kairatiimi kokonsa johdosta on siten niiden ulottumattomissa. Toisaalta muissakin tiimeissä ulkoisten palvelujen käyttöä järjestelyllä on ainakin aikomus vähentää. Sitäkin kautta toimintamahdollisuudet pienenevät. Rovaniemi saa uuden ja turhan kolhun yrittäjämyönteisenä kaupunkina. Tehdään niin suuria hankintakokonaisuuksia, että omien yritysten rahkeet eivät yksinkertaisesti riitä. Onko tällainen hankintapolitiikka aluetalouden kannalta järkevää?

Paikallisten palvelumarkkinoiden hyödyntämisen sijaan luodaankin monopolimarkkinat, joissa pärjäävät vain kansalliset ja ylikansalliset toimijat. Niillä on resursseja ottaa takkiin bisneksen haltuunottovaiheessa, ja päästä rahastamaan myöhemmin. Kun ulkoistaminen tehdään näin suurena kokonaisuutena, pääsee vain riittävän suuri toimija valmiiksi katettuun ”illallispöytään”.

Kesäkuun valtuuston käsittelyyn on tulossa palveluhankintastrategia. Miksi tämän osalta ei odoteta, millaisia linjauksia valtuusto tuolloin tekee, ja edetä sitten niiden strategisten linjausten mukaisesti?




Ei kommentteja: