keskiviikko 9. tammikuuta 2013

Jouni Viita-aholle ay-liikkeen vastuusta

Lapin Kansan (8.1.-13) "Lappi puhuu" sivulla Viita-aho perää pohdintaa suomalaisen teollisuuden ja etenkin laivateollisuuden kilpailukyvystä. Tikun nokkaan hän nostaa ay-liikkeen. "On keskusteltava avoimesti, mikä rooli ja vastuu tässäkin tapauksessa (STX) on ay-liikkeellä?" Suoraan sanottuna ei mitään roolia laivatilauksen menetyksessä. Nyt syytös menee harakoille, niin että sutina käy.

Viita-aho esittää työpaikkakohtaista sopimista ja joustoja alihankintaan saakka, ja laivaprojektin mittaista sopimusta palkoista. Laskelmissaan hän nostaa esiin pekkaspäivät, lomaltapaluurahan ja toteutuvan työajan. Näillä kuulemma kustannusero Ranskaan olisi saatu kiinni. Uskomatonta hölynpölyä, joka osoittaa, että nyt kirjoittaja raapustaa vailla parempaa tietoa -"mutu"-tuntumalla.

Parempaa tietoa olisi ollut saatavilla esim. Metalliliiton Ahjo lehdestä (mm.13.10.-11). Siinä pureudutaan pimeään työhön ja harmaaseen talouteen. Vuosina 2007-2010 Turun telakalla kahta laivaa rakentamassa oli parhaimmillaan 800 yritystä ja 5500 työntekijää. Telakalla työskenteli parhaimmillaan 2700 ulkomaista työntekijää 60 eri kansallisuudesta.

Työsuojelupiirille Turun telakka oli tuolloin tuttu kohde. Räikein toteen näytetty  palkka oli 1 €/h. Lisäksi jätetiin maksamatta ylityö- ja sunnuntaikorvauksia. Työterveyshuolto ja palkkakirjanpito olivat myös täysin retuperällä. Nämä olisit löytänyt varsin helposti selaamalla esim. työmiesten lehtiä.

Mihin unohdit omistajan vastuun peräämisen? STX Finland on korealaisomistuksessa. Se möi vastikään Italian telakkansa saaden siitä 400 miljoonaa €uroa. Rahat emoyhtiön kassaan velkojen maksuun, mutta tytäryhtiönsä (STX Finland) se passitti pääomalainaa peräämään.

Haluatko, että suomalaista laivanrakennusosaamista myydään maailmalla ale-hintaan, olemattomin palkoin ja työehdoin? Työmies on palkkansa ansainnut - siinä on ay-liikkeen vastuu.

Jaakko Portti
Ounasrinne










Ei kommentteja: