Rovaniemen
kaupunki järjesti 2.5.–12 "Keskustan suuralueen asukkaiden
kuulemistilaisuuden". Aiemmin valtuustossa oli linjattu, että
kaikille kuudelle palvelukylien alueelle perustetaan aluelautakunnat. Saman
periaatteen mukaan, kuin Ylä-Kemijoella. Miten asia järjestettäisiin
keskikaupungin suuralueella?
Aluelautakuntamalli ei
mielestäni sellaisenaan ole siirrettävissä keskikaupungin suuralueelle.
Jotenkin ydinkaupungin ja kaupunginosien asukkaiden ääntä olisi kuitenkin
kuultava, osallistumista ja vaikutusmahdollisuuksia parannettava.
Asukastoiminta on
vapaata ja avointa kansalaistoimintaa, eikä siten ole siirrettävissä kaupungin
luottamusorganisaation jatkoksi. Onko kumppanuudessa ja verkottumisessa
vastaus? Mielestäni on.
Keskustan alueella
toimii asukas- ja omakotiyhdistyksiä. Niiden toiminnan vilkkaus, aktiivien määrä,
jäsenmäärät ja toimintamuodot vaihtelevat. Osa panostaa suoraan vaikuttamiseen
kaupungin hallintoon, ja erilaisten kehittämishankkeiden toteuttamiseen. Osalla
päämuotona on tilaisuuksien, tempausten ja harrastustoiminnan järjestäminen.
Muutamalla on kiinteä toimipiste, palkattu vastuuhenkilö ja
työllistämistoimintaa. Valtaosalla näin ei kuitenkaan ole. Asukasyhdistysten
toimintaresurssien välinen ero on siten huomattava.
Rovaniemen
asuntomessujen aikaan kaupunki panosti tuntuvasti Ounasrinteen alueen
viihtyisyyteen. Alue oli myös yhtenä messukohteena. Samanaikaisesti
asukasyhdistystoiminta eli voimakasta kehitys- ja nousuvaihettaan. Toiminta oli
monipuolista, ja uusia mahdollisuuksia löydettiin jatkuvasti.
Sittemmin kaupungin
panostus on vähentynyt, ja samalla asukastoiminta hiipunut. Kumppanuudella,
panostuksella ja asukkaiden aktiivisuudella näyttää siten olevan
kohtalonyhteys. Asukastoiminnalla ei yksinään ole voimavaroja vastata alueen
ongelmiin, ja löytää kehittämistarpeita, jos kumppani "vetäytyy"
alueelta.
Ounasrinteellä on monta
eri toimijaa. Asukasyhdistyksen lisäksi Ounasrinteen kappeli, Ounasrinteen
kirjasto, KAS ja VVO asuntojen asukastoimikunnat ja Ounarin Nuoret (vailla
nuorisotiloja). Harmillinen asia on, että niiden toiminta ei nykyisellään
kohtaa toisiaan. Kukin toimija puuhaa tahollaan omaa sarkaansa. Tiedottaa siitä
omia erillisiä kanaviaan käyttäen. Yhteinen alueellinen tiedottaminen puuttuu.
Alueen eri toimijoiden yhteistyön tiivistäminen on siten mahdollista ja
tarpeellista.
Kaupungin mukanaolo
kumppanina ja tuon yhteistyön tiivistämisen "suojelijana" saattaa
toiminnan aivan eri tasolle kaikkien hyödyksi. Sillä olisi selvästi myös
vahvistava vaikutus kunkin toimijan työn tuloksellisuuteen
Ounasrinteen
asukasyhdistyksellä on yhteinen "asukastupa" KAS asuntojen
asukastoimikuntien kanssa. Sen käyttö on kuitenkin aivan turhan vähäistä. Monet
eivät edes tiedä sen olemassaolosta. Samoin VVO:lla ja KAS asunnoilla on omia
asukkaiden käytössä olevia kerho- ja harrastustilojaan. Kuinka aktiivisessa
käytössä ne ovat ja miten laajasti niistä tiedetään?
Jotta asukastoiminnasta
tulisi todellinen osallistumis- ja vaikuttamiskanava, niiden toimintaresurssien
turvaamiseen tarvitaan tuntuvaa kaupungin panostuksen lisäämistä. 220 euron
vuotuinen toimintatuki, ja viidelläkymmenellä prosentilla pienennetty
kohdeavustus ovat aika hataria pohjia ponnistaa ja järjestää yhtään mitään.
Oulun kaupunki panostaa
Rovaniemeä huomattavasti enemmän asukastoimintaan, ja toiminta on
koordinoidumpaa. Oulun kaupungin alueella toimii neljätoista asukastupaa.
Jokaisella suuralueella toimii kaikille avoin yhteistyöryhmä. Tähän suuntaan
Rovaniemelläkin asukkaiden kuulemis-, vaikuttamis- ja
osallistumismahdollisuuksia tulisi kehittää.
Puoluepolitiikka ei
kuulu asukastoimintaan - kriittisyys kuuluu. Pidän itse asukastoiminnan
menestymisen kannalta tärkeänä, että sitä ei alisteta kenenkään polittisen uran
ponnahduslaudaksi tai puoluepoliittiseksi käsikassaraksi. Toiminnassa täytyy
pyrkiä päinvastaiseen suuntaan. Yhdistää eri tavoin ajattelevien ihmisten tarmo
alueen yhteiseksi hyväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti