tiistai 15. syyskuuta 2009

Jääpalan terveysongelmat

 Jääpalat edelleen huonoja | Perämeri | yle.fi

Ravintoloiden ja kahviloiden täytyisi elintarvikehygienian omavalvontasuunnitelman mukaisesti varmistua siitä, että asiakkaille ei aiheudu terveydellistä vaaraa ja haittaa niiden tarjoamista tuotteista.

Aiemmin kohistiin kauppojen lihatiskien huonosta laadusta, jota peiteltiin marinoimalla liha. PAM selvitti asiaa myös ravintolaruoan osalta. Selvityksessään se päätyi samankaltaiseen tulokseen – ravintolaruoan laadussa on parantamisen varaa. Todistusaineisto PAM:n kyselyssä oli kyllä aika kevyt. Itse en sen suhteen olisi vetänyt niin yksioikoisia johtopäätöksiä, joita PAM teki.

Suurten ravintoloiden ja kahviloiden omavalvontasuunnitelmat ovat oman kokemukseni mukaan varsin kattavat ja laadukkaat. Ehkä ongelmia on resursseiltaan pienemmissä paikoissa? Tosin niissä riskin suuruuskin on paljon vähäisempi, kuin suurten asiakasvirtojen paikoissa.

Laadultaan huonoa tuotetta ei asiakaspalvelullakaan muuteta paremmaksi. Samoin huonoista raaka-aineista ei taidokaskaan kokki saa aikaiseksi maittavaa ateriaa. Putkistossa jököttänyt oluttuoppi maistuu heti. Sen huono maku korostuu vielä lisää, jos se lasketaan huonosti pestyyn tuoppiin. Samoin viinien maku häiriintyy likaisessa lasissa. Siksi ravintoloissa on erikseen lasitiskikone, jossa ei rasvaisia lautasia ja vilskeitä pestä – ainoastaan lasit.

Jääpalojen hygieniataso on ilmeinen ongelma useimmissa anniskelupaikoissa. Jääpalakoneiden puhtauteen ja ylläpitoon ei monessakaan (oma havainto) omavalvontasuunnitelmassa kiinnitetä huomiota. Omavalvontaa on toteutettu vain silloin, kun se on myös dokumentoitu asiakirjaan. Nyt Meri-lapin ravintoloiden osalta kevään ja syksy aikana toteutettu tutkimus osoittaa, että valppauteen ja tilanteen korjaamiseen on ryhdyttävä. Asiakaskin voisi tarkkailla ja kysellä- “Millaisia jääpaloja saa!”

Lähetä kommentti